ایجاد زیرساخت زنجیره تامین الکترونیکی در شرکت ساپکو با اجرای طرح ERP

این روزها، فناوری‌های دیجیتال درحال درنوردیدن مرزهای کسب‌وکار در تمامی صنایع هستند. به بیان دیگر، امروز هیچ سازمان و کسب‌وکاری را نمی‌توانیم مستقل از فناوری‌های دیجیتال فرض کنیم و این مورد محدود به صنعت و یا بخش خاصی نمی‌شود. صنعت بانک، بیمه، خودرو، پتروشیمی، فولاد، انرژی، غذا، سرگرمی و … همگی تحت تاثیر فناوری‌های دیجیتال در سال‌های اخیر متحول شده‌اند. فراتر از صنایع، زندگی شخصی افراد نیز برپایه فناوری‌های نوین متحول شده است. برای درک بهتر این موضوع یک روز عادی خود را بدون گوشی‌ هوشمندتان و فارغ...
چهارشنبه 31 فروردین 1401

 احمدرضا خسروی-مدیر امور سیستمها و مدیر طرح ERP

این روزها، فناوری‌های دیجیتال درحال درنوردیدن مرزهای کسب‌وکار در تمامی صنایع هستند. به بیان دیگر، امروز هیچ سازمان و کسب‌وکاری را نمی‌توانیم مستقل از فناوری‌های دیجیتال فرض کنیم و این مورد محدود به صنعت و یا بخش خاصی نمی‌شود. صنعت بانک، بیمه، خودرو، پتروشیمی، فولاد، انرژی، غذا، سرگرمی و همگی تحت تاثیر فناوری‌های دیجیتال در سال‌های اخیر متحول شده‌اند. فراتر از صنایع، زندگی شخصی افراد نیز برپایه فناوری‌های نوین متحول شده است. برای درک بهتر این موضوع یک روز عادی خود را بدون گوشی‌ هوشمندتان و فارغ از هرگونه رسانه اجتماعی و پیام‌رسانه فرض کنید، احتمالا دچار چالش‌های جدی خواهید شد، چرا که در عصری به نام عصر دیجیتال زندگی می‌کنید. بر اساس تعریف فرهنگ لغت کمبریج، عصر دیجیتال، زمان حاضر است که در آن بسیاری از امور از طریق کامپیوتر انجام شده و حجم بسیاری از اطلاعات از طریق فناوری در دسترس عموم قرار گرفته است. به بیان ساده‌تر، عصر دیجیتال را می‌توان برهه‌ای از تاریخ تعریف کرد که در آن استفاده از فناوری‌های دیجیتال در سرتاسر دنیا رایج و گسترده شده و وابستگی بشر به این دست فناوری‌ها به بالاترین حد خود رسیده است.

در این برهه، توسعه دسترسی به فناوری از یک حوزه‌ جغرافیایی یا یک طبقه اجتماعی خاص فراتر رفته و به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی تبدیل شده و یادگیری ماشین و هوش مصنوعی با زندگی بشر پیوند خورده است. در این عصر، فناوری تنها ابزاری در خدمت سیستم نیست، بلکه خود، خالق سیستم‌های جدید است. در عصر دیجیتال کسب‌وکار و فناوری به دو عنصر جدایی­‌ناپذیر تبدیل شده و لازم و ملزوم یکدیگرند. همچنین محصولات و خدمات نیز تحت تاثیر سونامی دیجیتالی شدن قرار دارند؛ بدین شکل که نه­‌تنها کالاها و خدمات جدیدی ظهور پیدا کرده‌­اند؛ بلکه غالب کالاها و خدمات سنتی نیز در این عصر به مرور تحت تاثیر فناوری‌ها قرار گرفته‌اند. در نهایت در این عصر، محور اصلی ایجاد ارزش در دنیا، فناوری‌های دیجیتال هستند که به جزء لاینفک زندگی انسان‌ها بدل شده‌اند.

ویژگی‌هاي عصر دیجیتال متفاوت از سایر اعصار است. در این عصر فناوري نمایانگر بخش قابل توجهي از ارزش افزوده محصولات و خدمات است و اصلی‌ترین نقش را در زنجیره‌ارزش در صنایع مختلف بازی می‌کند.

ب- معرفی طرح: شرکت ساپکو نیز به عنوان رهبر زنجیره تامین گروه صنعتی ایران خودرو با قدمت حدود 30 سال و شبکه ای گسترده از تامین کنندگان، بدون تکیه بر فناوری های نوین این عصر قادر به پاسخگویی نیاز مشتریان و فائق آمدن بر چالش های پیش روی خود نیست. فناوری های دیجیتال نه تنها موجب تسهیل، تسریع و افزایش بهره وری فرایندهای تامین می شوند، بلکه مدل کسب و کار را نیز متحول می کنند و مهمترین عامل در ایجاد مزیت رقابتی و توسعه پایدار شرکت ساپکو، بدون شک فناوری های دیجیتال می باشد.

مدیریت زنجیره تامین مترادف است با مدیریت گردش مواد، نقدینگی و اطلاعات در سراسر زنجیره تامین و اکوسیستم­های مرتبط با آن. لیکن امروزه گردش اطلاعات از اهمیت بیشتری نسبت به گردش پول و مواد ایفا می کند. یکی از ابر چالش های زنجیره تامین عدم دسترسی به منابع مالی می باشد. اخیرا دولت تصمیم گرفته با استقرار مکانیزم SCF یا همان تامین مالی زنجیره تامین، بخشی از مسائل را مرتفع نماید. لیکن بدون زیرساخت های فناوری دیجیتال، این امر میسر نیست.

ما نیز در شرکت ساپکو بر آن شدیم تا با استقرار سامانه جامع مدیریت منابع سازمانی (Enterprise Resource Planning) بستر لازم برای تحقق زنجیره تامین الکترونیکی را فراهم نماییم. پس از استقرار ERP در شرکت ساپکو، می توانیم سایر سامانه ها از جمله SRM (مدیریت ارتباطات با تامین کنندگان) و FSCM (مدیریت مالی زنجیره تامین) را ایجاد نمایید.

ج- دامنه طرح:  این پروژه تمام فرایندهای زنجیره ارزش شرکت ساپکو و فرایندهای پشتیبان را در بر می گیرد. ماژول های ERP که در جدول ذیل قابل مشاهده است به مدت 28 ماه و در 2 فاز پیاده سازی خواهند شد.

د- متدلوژی طرح: پیاده سازیERP  در شرکت ساپکو مبتنی بر رویکرد چابک (Agile) با متدلوژی SCRUM انجام خواهد شد. اجرای طرح براساس متدلوژی مذکور مطابق شکل زیر شامل  6 مرحله خواهد بود:

ه- ارکان طرح: بیش از 70 نفر در قالب؛ کمیته راهبری، کمیته های فنی، مشاوران و کاربران کلیدی در این طرح همکاری خواهند کرد. سازماندهی طرح مطابق شکل زیر است:

تمام امورهای سازمان در اجرای این طرح مشارکت دارند. بطوریکه هیچ نیازی بدون پاسخ نماند. میزان مشارکت امورهای سازمان مطابق تصویر زیر می باشد:

 

و- زمان بندی طرح: همانطور که در بالا اشاره شد، این طرح به مدت 28 ماه و در 2 فاز پیاده سازی خواهند شد. برنامه زمان­بندی طرح مطابق تصویر زیر، از ابتدای دیماه سال 1400 آغاز و با برگزاری جلسه Kick-Off در تاریخ 21 اسفند با حضور مدیران ارشد شرکت ساپکو، ایران فاوا گسترش و سایر ارکان طرح بطور رسمی کلید خورد.

 

در جلسه Kick-Off مدیرعامل محترم ضمن اشاره به چالش های پیش روی تامین قطعات خودرو و مشکلات سیستم­های اطلاعاتی، بر اهمیت اجرای طرح ERP و مشارکت تمام مدیران و کارکنان در اجرای آن تاکید فرمودند.

برچسب‌ها:

 طرح ERP – ساپکو – زنجیره تامین الکترونیکی – تحول دیجیتال

تصاویر

ایجاد زیرساخت زنجیره تامین الکترونیکی در شرکت ساپکو با اجرای طرح ERP

0M1A6664 copy_2

نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

155798 :تعداد کل بازدیدها