براي نخستين بار در مهندسي لجستيك معكوس شركت ساپكو صورت گرفت: راه اندازي دومین خط مكانيزه تفكيك و بازيافت قطعات ضايعاتي و برگشتي(شریدر سنگین) با رويكرد ايجاد ارزش افزوده

به گزارش اداره اطلاع‌رساني ساپكو: اجرا و راه اندازي خط تفكيك، تجزيه و بازيافت قطعات فلزی و پلاستیکی در انبارهاي اداره مهندسي لجستيك معكوس شركت ساپكو و تقويت فرایند لجستیک معکوس قطعات ایران‌خودروانجام شد، راه اندازی این خط علاوه بر افزایش درآمد قابل توجه، کاهش پیامدهای زیست محیطی را نیز در پي خواهد داشت.
یکشنبه 15 اسفند 1400

به گزارش اداره اطلاع‌رساني ساپكو: اجرا و راه اندازي خط تفكيك، تجزيه و بازيافت قطعات فلزی و پلاستیکی در انبارهاي اداره مهندسي لجستيك معكوس شركت ساپكو و تقويت فرایند لجستیک معکوس قطعات ایران‌خودروانجام شد، راه اندازی  این خط علاوه بر افزایش درآمد قابل توجه، کاهش پیامدهای زیست محیطی را نیز در پي خواهد داشت.

اداره مهندسي لجستيك معكوس معاونت برنامه‌ريزي ساپكو، در راستاي تحقق شعار توليد، پشتيباني‌ها و مانع‌زدائي‌ها و به‌منظور کاهش پیامدهای زیست محیطی، کاهش فضای انبارش، بازیابی و به‌کارگیری مجدد قطعات و اجزا، ارسال مواد اولیه قابل مصرف به تامین‌کنندگان پس از بازیافت، ایفای تعهدات ساپکو در حوزه مسئولیت اجتماعی و پیشگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملي، اقدام به راه اندازي خط دوم تفكيك و بازيافت مكانيزه قطعات فلزی و پلاستیکی نموده است. اين خط بازيافت مكانيزه كه دومین از سه خط مكانيزه بازيافت و تفكيك قطعات برگشتي پيش‌بيني شده در اين حوزه مي‌باشد با استفاده از توانمندي‌هاي صنعتگران و مهندسان جوان داخلي، طراحي، نصب و راه‌اندازي شده است‌. در فرايند اين خط توليد قطعات فلزی وپلاستیکی پس از جمع‌آوري از نمايندگي‌هاي كل كشور به انبار داغي تهران ارسال شده و در دستگاه تفكيك، در دستگاه شریدر سنگین قرار می گیرد وقطعات را به قطعات کوچکتر تبدیل می‌کند. در این خط تولید قطعات پس از خرد شدن، قسمت‌های فلزی توسط یک خط مغناطیسی از قطعات پلاستیکی جدا شده واز هم تفکیک می‌شود.

گفتني است تا پيش از سال 1398 تمامي قطعات مذكور در قالب ضايعات مطرح بوده است، اما در سال 1399 و1400 تفكيك مواد اوليه پليمري و مسي قطعه مذكور در بازه زماني شش ماه حدود 14 ميليارد تومان صرفه جويي به همراه داشته و پيش‌بيني اين رقم براي سال آينده 50 ميليارد تومان خواهد بود. فرايند مدیریت قطعات برگشتی در ساپکو در ۱۰ انبار در سطح کشور انجام می‌شود و شرکت ساپکو قطعات برگشتی را از ۷۲۵ نمایندگی ایران خودرو، جمع آوری و در قالب فرایند لجستیک معکوس، مدیریت می‌کند.

لازم به ذكر است فروش ضایعات قطعات برگشتی مذكور ، علاوه بر مصرف منابع، پیامدهای زیست محیطی نیز به همراه داشته و از همین رو شرکت ساپکو از سال ۱۳۹۹با اتخاذ رویکرد مهندسی در حوزه لجستیک معکوس، فرآیندتفکیک قطعات را بر اساس نوع جنس آنها به صورت نظام‌مند طراحی و مدیریت کرده و پس از بازیافت این قطعات، فروش مواد مذکور را به قیمت مواد اولیه با ارزش در دستور کار قرار داده و برنامه‌ريزي تفكيك و بازيافت اقلام باارزش افزوده بيشتر در خصوص سومین خط تفکیک وبازیافت را نيز در دستور كار قرار داده است.

تصاویر

براي نخستين بار در مهندسي لجستيك معكوس شركت ساپكو صورت گرفت: راه اندازي دومین خط مكانيزه تفكيك و بازيافت قطعات ضايعاتي و برگشتي(شریدر سنگین) با رويكرد ايجاد ارزش افزوده

IMG_0453

نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

167878 :تعداد کل بازدیدها